عکس وکتور چیست ؟

مقایسه تصاویر پیکسلی (رستر) با برداری (وکتور)

 

گرافیک برداری یا وکتور چیست ؟

برای تفهیم بهتر این سوال که “وکتور چیست ؟” با با گرافیک برداری بیشتر آشنا شویم. برای روشن شدن مفهوم گرافیک برداری نیز باید ابتدا با دو لغت “گرافیک” و “بردار” آشنا شویم. تعریف گرافیک اینچنین است:

گرافیک از واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ و بنابراین همهٔ پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

هنرهای گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد.

گرافیست پیشه‌ای است در هنرها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.

گرافیک (ویکیپدیا)

همچنین در ویکیپدیا بردار در ریاضیات چنین تعریف شده است:

در ریاضیات، فیزیک و مهندسی، بردار اقلیدسی به شیئی هندسی اطلاق می‌گردد که دارای اندازه و جهت باشد. بردار عموماً با پاره‌خطی که طول آن متناسب با اندازهٔ بردار است و پیکانی که جهت بردار را نشان می‌دهد، نمایش داده می‌شود.

بردار (ویکیپدیا)

اما اینها یک سری تعاریف تخصصی هستند که خیلی در اینجا بکار ما نمی‌آیند. با ترکیب دقیق این دو مفهوم به عبارت “گرافیگ برداری” می‌رسیم. گرافیک برداری نیز در ویکیپدیا چنین تعریف شده است:

گرافیک برداری (به انگلیسی: Vector Graphics) روشی در تولید و ذخیرهٔ فایل‌های تصویری کامپیوتری است که در آن تصویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی نقاط، خط‌ها، منحنی‌ها و چندضلعی‌ها ذخیره می‌شود. واژهٔ «بردار» در این کاربرد معنایی وسیع‌تر از یک خط راست دارد.

تصاویر تعریف شده به کمک گرافیک برداری، از خطوط و منحنی‌هایی به نام بردار تشکیل شده‌اند که به صورت ریاضی تعریف می‌شوند. اجزای این تصاویر را می‌توان بدون از دست دادن کیفیت به راحتی جا به جا کرد و تغییر اندازه داد. این تصاویر مستقل از رزولوشن هستند و می‌توان آن‌ها را بزرگ و کوچک کرد و در هر رزولوشن بدون از دست دادن جزئیات و وضوح چاپ کرد. یکی از شناخته شده‌ترین فرمت‌های ذخیرهٔ فایل‌های گرافیک برداری، فرمت svg است. همچنین، قلم‌های TrueType نیز از گرافیک برداری استفاده می‌کنند.

گرافیک برداری در مقابل گرافیک شطرنجی (به انگلیسی: Raster Graphics) قرار می‌گیرد که در آن تصویر به صورت مجموعه‌ای از پیکسل‌ها ذخیره می‌شود و رنگ هر پیکسل به‌طور جداگانه ذخیره می‌شود. اکثر فرمت‌های رایج فایل‌های تصویری مانند jpg، gif، و bmp بر مبنای گرافیک شطرنجی هستند.

گرافیک برداری (ویکیپدیا)

استفاده از وکتور برای سی ان سی

قبل از اینکه درباره چرایی استفاده از تصاویر وکتور برای CNC ها توضیح دهیم، کمی این دستگاه‌ها را معرفی کنیم.

کنترل عددی (انگلیسی: Numerical control؛ کوته‌نوشت: NC یا ان‌سی) به خودکارسازی ماشین‌های ابزاری گفته می‌شود که توسط دستورهای با دقت برنامه‌ریزی‌شده روی یک رسانه ذخیره‌سازی، بر خلاف وارسی دستی کار می‌کند.

کنترل عددی رایانه‌ای (انگلیسی :Computer Numerical Controlَ؛ کوته‌نوشت: CNC یا سی‌ان‌سی) اتوماسیون ابزار و ماشین‌آلات با استفاده از رایانه‌هایی است که توانایی اجرای فرامین کنترلی ماشین‌آلات را دارند. این روش در مقابل ماشین‌هایی است که به صورت دستی کار می‌کنند.

در دستگاه‌های ماشین ابزار سی‌ان‌سی مدرن، طراحی یک قطعهٔ مکانیکی و برنامه تولید آن کاملاً خودکار انجام می‌شود. هندسه مکانیکی جسم با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) تعریف شده و پس از آن به وسیله نرم‌افزارهای تولید به کمک کامپیوتر(CAM) به دستورها تولیدی و ساختی تبدیل می‌شود. سرانجام این دستورها که برای سیستم یک ماشین تولیدی قابل فهم است، روی یک ماشین کنترل عددی (CNC) بارگذاری می‌شوند.

سی ان سی(ویکیپدیا)
سی ان سی برش و حک لیزر
سی ان سی برش و حک لیزر

همانطور که از توضیحات بالا بر می‌آید، دستگاه های سی ان سی انواع مختلفی دارند. اما ویژگی مشترک همه‌ی آن‌ها این است که از فایل‌های وکتور استفاده می‌کنند. فایل های عکس وکتور به دلیل اینکه درون خود حاوی مسیر (Path) هستند برای این دستگاه‌ها مناسبند. این بدان معنی است که مثلاً یک دایره در فایل وکتور صرفاً یک دایره نیست! بلکه مسیر دایره‌ای شکی است که جهت آن نیز مشخص می‌باشد. بنابراین وقتی ابزار دستگاه CNC بخواهد این مسیر را طی کند، جهت حرکتش نیز مشخص است.

همراه دستگاه‌های سی‌ان‌سی برش یا حک یا فرز سی‌ان‌سی نرم افزارهای مخصوصی ارائه می‌شود. این نرم‌افزارها فایل‌های وکتور طراحی شده در نرم‌افزارهایی مثل اتوکد، کورل یا ایلاستریتور را به کدهای مخصوص (G-Code) تبدیل می‌کنند. سپس با استفاده از پروتکل‌های مخصوص و از طریق کابل، به موتورها و دستگاه ارسال می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با دستگاه‌های برش و حک لیزری و فرآیند طراحی فایل تا برش یا حک این ویدئو (+) را ببینید.

نرم افزارهای معروف گرافیک برداری

در این زمینه، نرم افزارهای متعددی وجود دارند. برخی نرم افزارها به صورت تخصصی برای گرافیک برداری تولید شده اند. و برخی دیگر در کنار کارهای دیگر، این حوزه را هم پوشش می‌دهند. نرم افزارهای تخصصی و معروف این حوزه عبارتند از:

اما مثلاً نرم افزاری مثل فتوشاپ ( Photoshop ) نیز امکان تولید فایل وکتور را دارد. اما زمینه‌ی اصلی آن فایل های پیکسلی یا همان رستر است.

فرمت فایل وکتور

فایل های وکتور گستره‌ی زیادی دارند. هر کدام از این فرمت‌ها ویژگی های خاصی دارند. اما نکته‌ی مهم این است که عموماً نرم افزارهای گرافیک برداری از همه‌ی آنها پشتیبانی می‌کنند. برخی از مهمترین فرمت‌ها عبارتند از:

  • SVG
  • CDR
  • AI
  • EPS
  • DXF
  • DWG

طراحی و ویرایش فایل وکتور

در حال تکمیل …

دانلود عکس وکتور

در حال تکمیل …